Ugrás a fő tartalomra

Gran Canaria - Nem csak nászutasoknak!

Ha Neked is csak a luxus, a kékség és a homokos, pálmafás óceánpart jut eszedbe a Kanári-szigetekről, akkor érdemes elolvasnod a cikket. De akkor is, ha télen is szeretnél 5 órán belül eljutni egy meleg helyre Európán belül, vagy éppen nászutas úticélt kerestek. Íme az én tapasztalataim, amivel szeretnék egyúttal mankót is nyújtani azoknak, akik a Nagy Kanári-szigetet szemelték ki a pihenés helyszínéül.

A repülő

Több európai városból is indulnak közvetlen járatok, átszállás nélkül. Mi a Condor légitársasággal utaztunk, odafele fél órás késést hozott be, hazafelé viszont 1 órával később tudtunk beszállni, és ez meg is maradt végig. Ha nem szeretnénk 1 naposra nyújtani az utazást, és esetleg lekésni a csatlakozást, akkor érdemes olyan járatot nézni, ami közvetlenül Gran Canarián tesz le minket. Mi Stuttgartból mentünk, oda-vissza 720 euróból kijött biztosítással együtt kettőnknek. Az utazási idő 4,5 óra, de azzal érdemes számolni, hogy a szigeten élők 1 órával mínuszban vannak, tehát ami nálunk déli 12 óra, az ott 11 óra.

Elhelyezkedés és közlekedés

A sziget déli részén egész évben jó idő van, télen is 25 fok van, és évente csak pár napot esik, bár ekkor drágábbak a szállások, mint nyáron. Ezért nagyon sivatagos, kopár, csak a hatalmas pálmafák, és a több méteres kaktuszok, aloe vera bokrok bírják ezt az éghajlatot. Északon viszont több a csapadék (sokkal zöldebb és változatosabb a növénytakaró, itt termesztenek banánt is), és nyáron is tud hűvösebb lenni az áramlatok miatt. Ide tartozik a sziget fővárosa, Las Palmas is. Az egész évben kedvező időjárás miatt ezért a sziget déli része vonzóbb, ezt hívják Maspalomasnak.

Több méter magas kaktuszok, és méteres levelű aloe verák uralják a növényzetet délen.

A buszos közlekedés elég jól kiépített, és kitáblázott (menetrend, megállók, térkép), de a taxizás sem vészes, és rengeteg van belőlük, nagyon könnyű fogni egyet. Első buszos próbálkozásunkkor viszont nem jött 10-15 percig a kiszemelt járat (valószínűleg tele volt, és nem jött felénk), ezért taxiztunk. A reptéri transzfer 40 euró. Maspalomáson belül 5-7 eurókért visznek, a kijjebb eső részekre (állatkert, aquapark) 15-20 eurókért. Az összes taxi fel van szerelve kilométerórával, nappal 2-2,5 euróról, éjjel 3,5 euróról indul az óra.

Aki Maspalomast választja, annak kb. bármely részéről 5 perc alatt eljut taxival a világítótoronyhoz (Faro de Maspalomas). Itt általában nagy a nyüzsgés, este is van élet, rengeteg üzlet, étterem van, innen lehet kisétálni a szabadstrandra. A kihelyezett ágyak elfoglalásáért kell csak fizetnünk (2 db ágyra jut napernyő is). Nekünk annyira nem jött be a dolog, mert kb. 11-től olyan forró a homok, hogy papucsban is elviselhetetlenül éget, viszont valahogy el kell jutni a vízig, mert nagyon meleg van.

Óceánpart a világítótoronnyal

Mi nem a világítótorony környékén lévő sűrű hotelrengetegben szálltunk meg, hanem kicsit beljebb, ahol nyugalom és csönd volt. Egyáltalán nem bántuk meg. A hotelt is jó szívvel ajánlom (Hotel Vital Suites Residencia & Spa), mert nem csak jó helyen van, hanem a kialakítása is kedvező. U alakban futnak két emeleten (földszint és emelet) a szobák, mindegyik erkélyes/teraszos, és egy külső gangról lehet bemenni, amiket különböző kaktuszok és fák öveznek. Az étterem a medence mellett van a szabadban (ezt öleli körbe a hotel), de mivel itt nagyon ritkán esik az eső, ezért nem probléma. Az U alak nyitott felén teraszos kialakítással gyönyörű virágos kert és szép zöld fű (minden reggel locsolnak) várja további napágyakkal a pihenni vágyókat, és szép kilátás nyílik a közeli golfpályára, és az alacsonyabb részeken elterülő városrészre, de ellátni a homokbuckás óceánpartra is, este pedig jól kivehetőek a világítótorony környékén lévő csodásan kivilágított hotelek is. A reggeli bőséges, a recepción tudnak angolul, a medence hőmérséklete kellemes, és a wellness részleg is elég jó (bár hiányoltam a gőzkabint, sókamrát, aromakabint, lazítós, kevésbé meleg szaunát is). A booking.com-on már 500-600 euróért is tudunk 2 személyre 6 éjszakára foglalni csodaszép szállásokat, 800-1000 euróból pedig már kisebb lakosztályok (háló+fürdő+nappali) is elérhetők.

Az elhelyezkedése kiváló, jól rálátni az alacsonyabban fekvő területekre.

Pálmafák, szép, zöld fű és csodás virágok a hotel kertjében

A medence mellett található a bár és az étterem is.

A hotel és a kertje pont olyan élőben, mint a fotóikon. A földszinti szobákból egyszerűen csak ki lehet sétálni a medencékhez.

Programok és nyelv

Az interneten is sok lehetőségnek utána lehet nézni előzetesen, sőt, több helyre a belépőket is meg lehet venni kedvezményesen. A mi hotelünkben tömérdek szórólap is a rendelkezésre állt (gondolom a többiben is), amin a legkülönbözőbb féle programlehetőségekből lehet választani, a recepción pedig készséggel segítettek a felmerülő kérdésekben is, de van, hogy az utcán is belefutunk pár megnyerő ajánlatba. Itt szeretném elmondani, hogy angol/német vagy spanyol nyelvtudás nélkül viszont nehéz dolgunk lesz. A legtöbb étteremben legalább angol és német nyelvű étlapot is kaphatunk a spanyolon kívül, de pont a hotelünk éttermében csak spanyol állt rendelkezésre, és a pincérek sem nagyon tudtak angolul/németül, így a telefonunkon lévő fordítóval próbáltuk egy ideig fordítgatni az ételeket, amíg meg nem untuk. De a programokon való részvétel, a feliratok, a beszéd nyelve miatt élvezhetetlen vagy nagyon nehéz angol/német/spanyol nyelvtudás nélkül.

Palmitos Park és Aqualand Maspalomas

Az állatkert és a csúszdapark tulaja azonos lehet, mert nagyon hasonlítanak a weblapjaik, és online megvehetőek kedvezményesen a belépők, így ott már nem kell kivárni a sort. Az állatkert egy kis oázis a sivatagos környezetben, a föléje magasodó kopár hegyekkel hatalmas a kontraszt. Maga az állatkert nem túl nagy, és nincs is benne túl sok féle állat, de rengeteg állatos show van (papagájok, kis és nagy madaras bemutató) fotózkodási és simogatási lehetőséggel, amivel egy egész napos programmá bővül a körbejárása. És persze a legnagyobb vonzóereje a delfinárium, és a delfin show. Ennek megnézése külön nem kerül pénzbe, de a show előtt be lehet menni a delfinekhez, ahol az oktatóval együtt lehet velük foglalkozni kb. 30-40 percet. 60 euróért a saját ruhánkban mehetünk be, és kevesebb a kontakt az állatokkal (plusz garantáltan vizesek leszünk) 1 puszis fotó készül. 90 euróért azonban kapunk már búvárruhát is, mellig vizesek leszünk (érdemes tehát fürdőruhát venni a ruhánk alá, ami maradhat a búvárruha alatt is), 4-5 fotó készül, és sokat lehet simogatni a delfineket, sőt, még pár mozdulatot is lehet nekik mutatni, amire ők a megtanult módon reagálnak. Volt szerencsém megsimogatni őket, kedves, okos állatok, a bőrük leginkább a keményre fújt gumimatracra hasonlít. Itt tanultam meg, hogy ők egészben nyelik le a halat, nem rágják meg, viszont van foguk, amit védekezésre használnak. Az emberhez hasonlóan romlik a fogazatuk egészsége a kor előrehaladtával, illetve annál fehérebb a hasuk, minél fiatalabbak, és minél idősebbek, annál barnább lesz.

Az állatkert zöldje fölé magasodik a sziget déli részén jellemző kopár, sivagatos hegyoldal

Az Aqualandben is rengeteg élmény vár a csúszdázáson kívül: van masszázs, halpedikűr, kb. délig a bejáratnál lehet fotózkodni a vállunkra tett papagájjal, és a büfében is nagyon gyors a kiszolgálás. Van jópár napernyő és napágy, ezek külön fizetősek, a belépőjegyen felül.

Buszos kirándulás

A hotelben található szórólapok között találtunk egy ígéretesnek tűnőt: Low Cost Tours Gran Canaria. Kellően jól informált az adott kirándulások hosszáról, indulási és várható érkezési időről, a választható napokról, a bejárt területekről egy-két fotóval. Így mindenki el tudja dönteni, hogy mennyi időt szán a kirándulásra, és milyen típusú helyeket szeretne megnézni. Árban sem voltak vészesek az ajánlatok, 15-55 euró/főig terjedtek úgy, hogy a busz mindenkit felvett a hotele előtt, és oda vissza is vitte a program végén. Mi egy nagyon jó sofőrt kaptunk ki, dinamikusan, de óvatosan vezetett (a kanyargós hegyi utakon előre dudált), és az idegenvezetőnél sem tudtam volna jobbat elképzelni. Mindent elmondott spanyolul, németül és angolul is, humoros volt, és informatív, ilyennek kell lennie egy jó guide-nak. Tőle tudtuk meg, hogy a sziget neve a kutya szóból ered. Mindez azért, mert a sziget névadója azt hitte, hogy sok kutya él itt. A paradicsomtermesztés fontos a helyieknek, és van egy paradicsommúzeumuk is. Fő ágazat még a banántermesztés, amit az északi, csapadékosabb vidékeken termesztenek. Azonban időről-időre felmerülnek vele problémák, mert bár a minősége szerint I. osztályú termék, azonban mégsem kapja meg ezt a minősítést a kicsi mérete és a girbe-gurba alakja miatt, ezért nem is tudják a gazdák több pénzért eladni.

Felhők fölött

Kanyargós utak vártak még ránk

Mi egy 33 eurós körutazásra fizetttünk be, voltunk rumgyárban, pár szép faluban, felmentünk a sziget legmagasabb pontjára is, a felhőkre lenéztünk, és 11 euróért eltöltöttünk egy lakodalmas hangulatot idéző 3 fogásos ebédet is egy panorámás kilátással rendelkező étteremben. Itt is minden profi volt, az egyik megálló után az idegenvezető összeírta a menüből, hogy ki mit kér, így a kiszolgálás is flottul ment. A rengeteg asztal fél óra alatt dugig lett az időközben megérkező többi busz utasaival. Ha lesz még alkalmunk ide ellátogatni, biztosan ki fogunk próbálni más programokat is ettől a cégtől.

Mint egy lakodalomban - a buszos kirándulás ebédje

Van még mit megnézni a szigeten, ilyen például a fotókról festőien kinéző Mogán település és piaca, Puerto Rico strandja, a főváros, Las Palmas és az ottani óceánpart. De fél órás hajókázással át lehet jutni a szomszédos szigetekre (Tenerife, Fuerteventura).

Szórakozás

A világítótorony környékén hosszasan lehet az üzletekben nézelődni, de van egy kisebb játékterem is, ahol el lehet ütni az időt. Itt található az elsőre furának tűnő szabadég alatti mozi (Moonlight Cinema) is, de mivel itt ritkán esik az eső, ezért érthető. Esténként 2 filmet adnak (a honlapon meg lehet nézni), ha jól emlékszem 8-kor, illetve, ha ennek vége van, jön egy második film. Mindegyik angolul, eredeti nyelven, spanyolul feliratozva. A belépőért bárhova leülhetünk, kétszemélyes bőrkanapék vannak elhelyezve, amikhez plédek is tartoznak a kicsit hűsebb éjszakák miatt. A büféhez nem kell sorbaállnunk, mert a kiszolgálószemélyzet a helyünkön veszi fel a rendelést, és a film alatt hozzák ki. Ez utóbbi annyira nem jött be, mert elég lassú a kiszolgálás, előbb az innivalókat hozzák, majd a popcornt, végül a nachot. Mire mindent megkaptunk, eltelt 1 óra a filmből.

A Moonlight Cinema

Vásárlás

Lehet találni Sparokat, és egyéb boltokat, az árak teljesen normálisak. Az éttermekben sincsenek elszállva az árak. Voltunk egy-két régebbi típusú bevásárlóközpontban (félnyitottak), itt rengeteg a kínai üzlet és áru. A világítótorony közelében viszont már az ismertebb üzleteket találjuk. Itt történt, hogy egy parfümériában (ahol voltak táskák, cipők is) este kellemes zenére lettünk figyelmesek, de olyan tisztán szólt a hangszóróból, hogy a hang forrásának irányába kaptuk a fejünket. Pár másodpercre lefagytunk, mikor megláttuk, hogy egy kisebb erkélyen, a bolton belül egy nő élőben hegedül. Nagyon szépen játszott, de kicsit szürreális volt.

Éttermek

Hiányoltam az igazi, tradicionális spanyol éttermeket, nem nagyon érződött a nemzeti érzés. A környékünkön viszont találtunk egy remek éttermet (El Poncho), ahol szuperek voltak a pincérek (nagyon jól megértették a hol angol, hol német nyelvű rendeléseinket), jó a hangulat, kis érdekességként pedig azt is egy nagy tv-n figyelhettük, ahogy sül a grillen a rendelésünk. Az árak kicsit húzósabbak voltak itt, de többször is visszatértünk, 60-70 euróért is ettünk ittunk, de volt, hogy 80-100 euróban állt meg az összeg (steak, több kör innivaló).

Adagra és ízre is csillagos 5-ös

Zárszó

Megfogadtuk, hogy 5 év múlva visszatérünk, és folytatjuk a sziget felfedezését. Izgalmas lesz visszajönni, már alig várom. Szép élményekkel gazdagodtunk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Német "jövevényszavak" a magyarban - Frissítve!

A német nyelv tanulása során időről-időre belefutok olyan kifejezésekbe, szavakba, amiket mi is használunk a mindennapokban. Legtöbbjüket írásban talán még sosem láttam, de szóban annál inkább használják. A mi családunkban nincsenek német felmenők, sem emigráltak, mégis sokat hallottam az alábbiakat a szüleimtől, nagyszüleimtől. Valószínűleg velem a legtöbb ki is halna, ha rajtam múlna, mert én nem igazán használom ezeket a szavakat. Most azt mutatom meg, hogy mi hogyan, minek a kifejezésére használjuk, és hogy a német nyelvben valójában mit is jelent. Persze lehetnek egyszerű véletlenek is, és az is könnyen előfordulhat, hogy nem is jövevényszavakról van szó, egyszerűen csak hasonlít a kiejtésük egymásra. Jöjjenek tehát az összecsengések és jelentéseik. "smucig"- schmutzig A smucig szót mi a fukarság kifejezésére használjuk. Németül a schmutzig szónak is ugyanez a kiejtése, viszont azt jelenti, hogy koszos, piszkos. "Na, ja" - Naja A "Na, ja&q

A villamosforgalmat jelenleg irányító fényjelző kialakulása

Sokan naponta közlekednek villamossal, de vajon felmerült-e már bennük a kérdés, hogy vajon miért is így néz ki a villamost irányító lámpa? A piros, tilosnak megfelelő miért három egymás mellett lévő fehér pötty? A narancsot helyettesítő miért egy pötty? És a szabad utat jelző, miért kettő pötty egymás alatt? Kicsit utánajártam a kérdésnek, mert nem bírtam rájönni a logikájára. Érdekes magyarázat következik! A jelenleg alkalmazott – villamosforgalmat irányító – fényjelző készülék (úgynevezett holdfényjelző) optikáinak szimbólumai a korábban évtizedeken át alkalmazott „pajzs alakú” jelző jelzéseinek analógiájára készültek. A régebbi jelzőlámpákat az 1990-es években kezdték el lecserélni, a 2000-es évek végére jutottak el a végéig. Azért hasonlít a mostani logikája a korábban használthoz, mert annak idején így tették az átállást zökkenőmentessé. Összetéveszthetetlen! Ha közvetlenül az autós forgalmat irányító piros-sárga-zöld jelzőlámpa mellé is kerül, akkor is egyértelmű, hogy

Darázs kisokos

Méhek, darazsak, csípnek, szúrnak, mézet gyűjtenek, gömbölydedek, hosszúkásak, szőrösek, csíkosak... Sokak fejében keverednek a fogalmak, sokszor a gyerekeknek sem tudjuk hirtelen megmondani, hogy éppen melyik fajtával van dolgunk. Jöjjön a saját szubjektív nézőpontomból egy kis segítség, melyik, hogyan néz ki, mit érdemes róla tudni! A legaranyosabb Mind láttunk már a virágokra lomhán rászálló dundi szőrös fekete-sárga-fehér csíkos rovart, ők a poszméhek, vagy dongók. A közhiedelemmel ellentétben neki is van fullánkja (a fullánkosdarázs-alkatúak közé tartoznak), bár ritkán használja. Ezen kívül egy gyerekkori kísérlet kapcsán (a tenyerünkbe zártuk) elmondhatom, hogy harapni is tud, ha veszélyben érzi magát. Kétségkívül a legbarátságosabb természettel rendelkezik a fullánkosok között. Közeledtét hangos zümmögés jelzi, innen a dongó kifejezés. 2014-ben egyik faja, a földi poszméh az év rovara volt. Poszméh - Forrás: Wikipédia A legfélelmetesebb A darazsak kisebb,