Ugrás a fő tartalomra

Sokkolóan magas autópályadíjak Franciaországban

Egy kicsit túloztam a címben, de a mondandóm lényegét jól összegzi. Aki Franciaországon keresztül szeretne utazni, két dolgot választhat: fizet, mint a pengős malac, vagy 8-12 órákat bolyong a nem fizetős utakon. Ezt tapasztaltuk a közelmúltban.

Magyar forintra átszámítva mintegy 40.000 Ft-ot hagytunk ott Franciaországban, mert használtuk az autópályákat. Spanyolországba utaztunk, ezért más útvonal szóba sem jöhetett. Odafelé Svájcon át utaztunk, ahol egyébként 40 euróért (12 ezer Ft) egész évben, bármelyik autópályát lehet használni (más matrica nincs is). Ausztriában is van 10 napos matrica (8,9 euró), Magyarországon is sokkal kedvezőbb áron vehetünk (3000 Ft) 10 napos autópálya matricát személyautóra.

A franciáknál azonban a legtöbb autópálya magánkézben van, ami érződik az árakon is. Az odaút első napján 500 km-t mentünk az országban, két fizetős kapun haladtunk át, összesen 49,5 eurót fizettünk ki. Ezért másnap kikerültük a fizetős utakat Spanyolország felé, így viszont több mint 8 órát autóztunk a különböző falvakon keresztül (ez kb dupla annyi idő volt, mintha autópályákon mentünk volna). Vasárnap lévén a benzinkutak sem voltak nyitva, helyette bankkártyás kioszkok vártak mindenhol, ahol csak Visa és Mastercard típusú kártyával lehetett fizetni (nagy mázlink volt, hogy nemrég csináltattunk, és volt is rajta megfelelő mennyiségű pénz).

Ez a szakasz közel 50 euróba került


Hazafelé már nem álltunk meg sehol aludni, így 1 nap alatt letúrtuk az egész utat, a leggyorsabb az volt, ha a nagy részét Franciaországon keresztül tesszük meg. Itt már nem számoltam hány fizetős kapun haladtunk végig, de 72,3 eurót pengettünk ki összesen. Ha ugyanennyiért mondjuk egy havi matricát kapunk, akkor nem prüszkölnénk ennyire. De ez már a pofátlanság kategóriájába tartozik. Vajon a franciák hogy viszonyulnak ehhez? Vagy ők inkább hosszú órákat vonatoznak a falvakon keresztül, csak ne kelljen fizetni? Ebből az összegből két éjszaka is kijött volna egy egyszerűbb hotelben, reggelivel együtt. Helyette az utazásra költöttük.

Ez a hosszabb szakasz több mint 70 euróba került összesen
Aki mégis kénytelen Franciaországon keresztül áthaladni, és autópályán átmenni, az a következő oldalon tudja megtervezni a költségeket: http://www.autoroutes.fr/index.htm?lang=en
A térkép fölött kiszámolja, hogy kb. mennyibe kerül az üzemanyag (Fuel), és mennyi pénzre lesz szükségünk a fizetőkapuknál (Toll) a megtett út (Distance) során.

Fizetési módszerek

Aki igénybe veszi a francia autópályákat, érdemes felkészülnie rá: legyen nála aprópénz (0,10 cent - 2 euró). Van sok kapu, ahol csak azzal lehet fizetni, 1-3 eurókat kérnek az áthaladásért (a kapuk előtt ki van táblázva, és a besorolásnál is kiírják, mennyibe fog kerülni). Ha a kártyákat kedveljük, akkor Visa vagy Mastercarddal próbálkozhatunk csak. Vannak olyan kapuk, amelyeknél szakaszokat kell fizetni, azaz a belépésnél kapunk egy kártyát (Tiket - ezt piktogram is jelzi, és egy narancssárga t betű), a kilépésnél meg leadjuk, és a megtett km alapján kiszámolja, mennyit kell fizetnünk. Itt már lehet papírpénzzel is fizetni, lévén, hogy itt már 10-20-25 eurókat is kifizethetünk. De találkoztunk olyannal is, ahol kártya nélkül 7 eurót kellett fizetnünk. A besorolásnál felül bankkártya ikon mutatja, ahol csak bankkártyával lehet fizetni - erre érdemes figyelni. Ha sokan vannak, akkor ugyanis nem fogunk tudni tolatni, hogy átálljunk egy készpénzes automatához. A készpénzes fizetési lehetőséget egy sima zöld lefelé mutató nyilacska jelzi, vagy aprópénz ikonok.

A besorolásnál és az elindulásnál pedig érdemes nagyon figyelni a többi autósra, ugyanis a kapuk előtt és után a felfestés, sávok eltűnnek. Itt a kamionosoknak, személyautóknak is máshová kell beállnia, a személyautók pedig a kártyás és készpénzes kapuk közül is válogathatnak, úgyhogy itt megindul a keresztbe-kasul közlekedés.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Német "jövevényszavak" a magyarban - Frissítve!

A német nyelv tanulása során időről-időre belefutok olyan kifejezésekbe, szavakba, amiket mi is használunk a mindennapokban. Legtöbbjüket írásban talán még sosem láttam, de szóban annál inkább használják. A mi családunkban nincsenek német felmenők, sem emigráltak, mégis sokat hallottam az alábbiakat a szüleimtől, nagyszüleimtől. Valószínűleg velem a legtöbb ki is halna, ha rajtam múlna, mert én nem igazán használom ezeket a szavakat. Most azt mutatom meg, hogy mi hogyan, minek a kifejezésére használjuk, és hogy a német nyelvben valójában mit is jelent. Persze lehetnek egyszerű véletlenek is, és az is könnyen előfordulhat, hogy nem is jövevényszavakról van szó, egyszerűen csak hasonlít a kiejtésük egymásra. Jöjjenek tehát az összecsengések és jelentéseik. "smucig"- schmutzig A smucig szót mi a fukarság kifejezésére használjuk. Németül a schmutzig szónak is ugyanez a kiejtése, viszont azt jelenti, hogy koszos, piszkos. "Na, ja" - Naja A "Na, ja&q

A villamosforgalmat jelenleg irányító fényjelző kialakulása

Sokan naponta közlekednek villamossal, de vajon felmerült-e már bennük a kérdés, hogy vajon miért is így néz ki a villamost irányító lámpa? A piros, tilosnak megfelelő miért három egymás mellett lévő fehér pötty? A narancsot helyettesítő miért egy pötty? És a szabad utat jelző, miért kettő pötty egymás alatt? Kicsit utánajártam a kérdésnek, mert nem bírtam rájönni a logikájára. Érdekes magyarázat következik! A jelenleg alkalmazott – villamosforgalmat irányító – fényjelző készülék (úgynevezett holdfényjelző) optikáinak szimbólumai a korábban évtizedeken át alkalmazott „pajzs alakú” jelző jelzéseinek analógiájára készültek. A régebbi jelzőlámpákat az 1990-es években kezdték el lecserélni, a 2000-es évek végére jutottak el a végéig. Azért hasonlít a mostani logikája a korábban használthoz, mert annak idején így tették az átállást zökkenőmentessé. Összetéveszthetetlen! Ha közvetlenül az autós forgalmat irányító piros-sárga-zöld jelzőlámpa mellé is kerül, akkor is egyértelmű, hogy

Darázs kisokos

Méhek, darazsak, csípnek, szúrnak, mézet gyűjtenek, gömbölydedek, hosszúkásak, szőrösek, csíkosak... Sokak fejében keverednek a fogalmak, sokszor a gyerekeknek sem tudjuk hirtelen megmondani, hogy éppen melyik fajtával van dolgunk. Jöjjön a saját szubjektív nézőpontomból egy kis segítség, melyik, hogyan néz ki, mit érdemes róla tudni! A legaranyosabb Mind láttunk már a virágokra lomhán rászálló dundi szőrös fekete-sárga-fehér csíkos rovart, ők a poszméhek, vagy dongók. A közhiedelemmel ellentétben neki is van fullánkja (a fullánkosdarázs-alkatúak közé tartoznak), bár ritkán használja. Ezen kívül egy gyerekkori kísérlet kapcsán (a tenyerünkbe zártuk) elmondhatom, hogy harapni is tud, ha veszélyben érzi magát. Kétségkívül a legbarátságosabb természettel rendelkezik a fullánkosok között. Közeledtét hangos zümmögés jelzi, innen a dongó kifejezés. 2014-ben egyik faja, a földi poszméh az év rovara volt. Poszméh - Forrás: Wikipédia A legfélelmetesebb A darazsak kisebb,