Aki követi a Forma-1 történéseit, az jól tudja, hogy 2016-ra bevezettek egy új időmérő rendszert. A már bevetése előtt is sokat vitatott kvalifikáció a gyakorlatban is csődöt mondott, teljes unalomba fulladt. Bár szakértők, a csapatok és a versenyzők is erősen kritizálták, mégsem tudtak visszatérni az előző módszerhez. Megfogalmaztam, miért is unalmasabb ez a fajta rendszer, mint az előző.
Az új időmérő
Az utóbbi pár évben már megszokhattuk, hogy szombatonként 3 részre (Q1, Q2, Q3) osztva gurulnak a pályára a versenyzők, és próbálják a legjobb idővel kvalifikálni magukat a vasárnapi versenyre. A Q1-ben kiesők a Q2-ben már nem próbálkozhatnak, a Q2-ben kiesettek pedig a Q3-ban, a pole pozícióért már nem mehetnek több mért kört. Az új időmérő ezen annyit változtatott, hogy 90 másodpercenként kiesik az akkori utolsó idővel rendelkező. Ez azt eredményezi, hogy adott szekción belül is egyre kevesebb pilóta mérkőzhet a továbbjutásért. Ez kifejezetten a Q3-ban gond, ahol a pole pozícióért küzdenének a pilóták, ám ahogy fogy az idő, úgy fogynak a pilóták, és úgy fogy a matematikai esély is arra, hogy valami váratlan történjen. Persze, ismerjük az erőviszonyokat, de ahogy változnak a pályák, mások az időjárási viszonyok, ki-hogyan találja el a megfelelő beállítást, nem feltétlenül kell, hogy csak a két Merci versengjen az első rajtkockáért. De az új rendszerrel mégiscsak ez lesz a helyzet, ugyanis a Q3 végére nem marad potenciálisan 5-6 pilóta sem, akik még elvihetnék a rajthelyet, hanem csak 2 pilóta. Ráadásul ők se próbálkoznak a végéig, a Q3 utolsó 2-3 percében már nem történik semmi.
A régebbi rendszer azért volt jó, mert újra és újra lehetett próbálkozni (már aki), de legalább megvolt az esély valami váratlan teljesítményre, és azért láttunk már csodákat. A mostani felállás pont az izgalmakat, a lehetőségeket nyírja ki.
Fotó: Wikipedia |
Szerintem, hogyan kéne
Mi az időmérő lényege? Légy te a leggyorsabb, vagy legalábbis a lehető leggyorsabb, mutasd meg, mennyit tudsz te és az autód. Legalább itt hagyjuk már abba a spórolást!!! (Forma-1 és a spórolás... no comment.) Ennek érdekében kapjanak a csapatok, pilóták annyi féle, és annyi szett gumit, amennyit csak akarnak, használják bátran. Ha kell, a F1, vagy a Pirelli finanszírozza meg a kisebb csapatoknak is, hogy egyenlőek legyenek az esélyek ezen a téren. Ne kelljen arra gondolni, hogy mi marad vasárnapra, a versenyre, ne legyen kötelező azon a gumiszetten rajtolni, amivel a mért kört tették. Csak tolják neki az időmérőn! Aztán vasárnap mehet a taktikázás. Szerintem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése